دستگاه ماهور یکی از گسترده*ترین دستگاه*های موسیقی ایرانی است و در ردیف*های گوناگون در حدود ۵۰ گوشه دارد. دستگاه ماهور به علت حالت و ملودی روانی که دارد اغلب به صورت موسیقی شاد در جشن*ها و اعیاد نواخته می*شود. این دستگاه دارای گوشه*های متنوعی است که با مقام*های کاملاً متفاوت در سه بخش بم، میانی و زیر اجرا می*شود. ناگفته نماند تمام گوشه*ها به وسیلهٔ فرود به درآمد رجعت می*کنند.
طبق تعبیر متافیزیکی استاد مجید کیانی درباره ی موسیقی ایرانی ، "ماهور" آغاز روز، آغاز زندگی، شور و جوانی، غرور و توانگری، بی نیازی، سلحشوری و استغنا است. (مقام استغنا در هفت وادی عرفان)
گوشه*ها
- درآمد
- کرشمه
- آواز
- مقدمه داد
- داد
- مجلس افروز
- خسروانی
- دلکش
- خاوران
- طرب انگیز
- نیشابورک
- نصیرخوانی - توسی
- چهارپاره - مرادخوانی
- فیلی
- ماهور صغیر
- آذربایجانی
- حصار ماهور - ابل
- زیرافکن
- نیریز
- شکسته
- عراق
- نهیب
- محیر
- آشورآوند
- اصفهانک
- حزین
- کرشمه
- زنگوله
- راک هندی
- راک کشمیر
- راک عبداله
- کرشمه راک
- سفیر راک
- رنگ حربی
- رنگ یک چوبه
- رنگ شلخو
- ساقی نامه
- رنگ شهرآشوب
گوشه ها
- درآمد: ( نت شاهد آن نت اول گام است یعنی «دو»)
- گوشه گشایش(داد): ( نت شاهد آن نت دوم گام است یعنی «ر»)
- گوشه شکسته: ( نت شاهد آن نت پنجم گام است یعنی «سل»)
- گوشه دلکش: ( نت شاهد آن نت پنجم گام یعنی سل است )
- گوشه عراق: ( نت شاهد آن نت هشتم گام یعنی دو است )
- گوشه راک: (شاهد و ایست آن نت دو یک اکتاو بالاتر از شاهد و ایست درآمد است)
- گوشه فیلی: (شاهد آن فاصله درست پنجم بالاتر از درآمد یعنی «سل» می*باشد و ایست آن می کرن که البته درصورت بازگشت به ماهور ایست آن مطابق با ایست ماهور خواهد بود)
:: موضوعات مرتبط:
مطالب موسیقی ,
,
:: برچسبها:
موسیقی ,
سنتی ,
کلاسیک ,
آواز ,
گوشه ,
ردیف ,
ایرانی ,
خواننده ,
نوازنده ,
,